اشتغال به سبک پورتفولیو

زندگی و کار من چندان از هم جدا نیستند

اشتغال به سبک پورتفولیو

زندگی و کار من چندان از هم جدا نیستند

خلق ثروت و توسعه مهارت های فردی(نقشه گنج)

خیلی از دوستان توی صحبت هاشون دنبال نقشه گنج میگردند و از من به عنوان یک مشاور اقتصادی آدرس نقشه گنج رو میخواند، یک نکته جالب که در مطالعات کسب و کار به اون رسیدم اینکه که برای خلق ثروت نباید مستقیما سراغ کسب پول رفت. در یک کلمه باید بگم که خلق ثروت از مسیر توسعه مهارت های فردی میگذره.حالا اگه دنبال نقشه گنج هستید تصویر زیر را ببینید.

نقشه گنج

توضیح: توسعه فردی، فرآیند بهبود و رشد شخص از طریق تقویت مهارت‌های شخصی و شغلی، افزایش دانش و آگاهی، و خلق ثروت (مادی و معنوی) را توسعه فردی (توسعه شخصی) می‌نامند. این توسعه سه بعد دارد شامل توسعه جسمی، توسعه ذهنی و توسعه روانی 

مهار اسب چموش فرصت های اقتصادی با طرح کسب و کار

فرصت های اقتصادی را به اسب چموش تعبیر کردیم چون ممکن است، اسب چموش صاحبش را زمین بزند. طرح های کسب و کار این فرصت ها را چهارچوب بندی میکنند و خطر زمین خوردن را کاهش میدهند. در تدوین طرح کسب و کار از واژه های مختلفی چون مطالعات امکانسنجی، بیزینس پلن، مطالعات فرصت، مدل های مالی و.. استفاده میشود.که البته تفاوت های ظریفی با یکدیگر دارند. درتصویر زیر،یک فرصت اقتصادی از مرحله مطالعات فرصت تا زمان عملیاتی شدن، مدل شده است.

در ادامه میتوانید یک نمونه مطالعات امکانسنجی که در قالب یک مقاله در همایش گیاهان دارویی ارائه شده است را دانلود کنید.


اشتغال به سبک پورتفولیو

استفاده بهینه از استعدادها از ملزومات برنامه ریزی موثر شغلی است،ولی تنها بدان محدود نمیشود. تضمین کیفیت زندگی ای که در جستجوی آن هستیم نیز مطرح است. کتاب حاضر مهارت و اعتماد به نفس لازم برای ایجاد اشتغال به سبک پورتفولیو را ایجاد میکند. این سبک اشتغال، چنان برای اغلب خوانندگان قابل دسترس و تحقق قرار خواهد گرفت که اطمینان دارم از این کتاب ارزشمند لذت خواهند برد.

در ابتدای کتاب یک نکته خوب بیان شده: زندگی افرادی که به سبک پورتفولیو کارمیکنند با جریان نقدی(Cash Flow) میچرخه نه با حقوق و دستمزد.

کارآفرینی بین المللی و تنوع فرهنگی

توسعه کسب و کارهای بین المللی یکی از ابزارهای رشد و توسعه اقتصادی است. در چند ده اخیر به دلیل بین المللی شدن و جهانی سازی فعالیت های تجاری، تغییرات قابل توجهی در دنیای کسب و کار روی داده و بنگاه ها با یک محیط رقابتی جدید مواجه شده اند. درگذشته فعالیت ها در بازارهای بین المللی مختص شرکت های بزرگ بود، اما اکنون کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز دربازارهای بین المللی فعال اند.

یکی از متغییرهای مورد بررسی در ادبیات بین المللی شدن، فرصت های کارآفرینانه بین المللی است. تشخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی به عنوان یک عنصر مهم در فهم رفتار بین المللی شدن کسب و کارها به شمار می آید.تفاوت های فرهنگی یک منبع فرصت کارآفرینانه است و با استفاده از آن میتوان درعرصه بین المللی مزیت رقابتی جدیدی خلق کرد. برای روشن شدن مساله، به چند نمونه که در ادامه آمده است توجه نمایید:

در تصویر اول، همانطور که مشاهده میشود برند نایکی لباس شنا برای زنان مسلمان تولید کرده است، چگونه این بازار را شناسایی کرده است؟چگونه این تنوع فرهنگی را درقالب یک فرصت کسب و کار تعریف کرده است؟

در تصویر دوم یک رستوران با علامت تجاری حلال را مشاهده میکنید. برخلاف تصویر اول(که یک برند غیر مسلمان محصولی را برای جامعه مسلمانان تولید کرده است) در مثال دوم ،بیشتر صاحبان رستوران های حلال خودشان مسلمانند.

در تصویر سوم استفاده از مفهوم ربا به عنوان یک فرصت در جذب منابع مالی در نظام بانکداری را مشاهد میکنید. آیا بانک های ارائه دهنده خدمات مالی بدون ربا، اعتقادی به این ارزش دارند؟ با توجه به گسترش پرشتاب فعالیت های حوزه "فین‌تک یا فناوری مالی" نظام بانکداری اسلامی فعالیتی در این حوزه انجام داده است؟ "کراودفاندینگ" یا تامین مالی جمعی روش مناسبی برای بنگاه های خیریه است.چگونه از این فضا برای فرصت های کسب و کار در فضای بین الملل استفاده کنیم؟

تحقیقات اندکی در مورد اثر تنوع فرهنگی (مخصوصا جوامع مسلمان) در پیدایش فرصت های کسب وکار بین المللی انجام شده است. معدود کارهای انجام شده نیز خارج ازحوزه فرهنگی جوامع مسلمانان است.

تنوع فرهنگی یکی از عوامل موثر بر فرصت های کسب وکار بین المللی است، از این رو این در حال انجام تحقیقی برای مدل کردن الگوی بهره برداری از فرصت های کسب و کار ایجاد شده بر اثر تنوع فرهنگی در حوزه بین الملل برای جامعه مسلمانان هستیم.